Adoptionssamarbejdet mellem Pattaya Orphanage og Danish International Adoption er ophørt, og det vækker undren hos en del forældre, der har adopteret fra børnehjemmet. Beslutningen har været nødvendig og skyldes omstændigheder uden for DIA, fortæller direktøren for adoptionsbureauet.
Af Kasper Nesager-Hansen
Danish International Adoption (DIA) stoppede alle adoptioner fra Pattaya Orphanage gældende fra januar 2018. Siden da har der været fem adoptionssager, som alle er afsluttet. Adoptionssamarbejdet med Pattaya Orphanage, der strakte sig over årtier, er dermed et endt kapitel. Og det vækker undren og stærke følelser fra forældre, som har fået deres børn fra netop dette børnehjem – især fordi DIA valgte kun at samarbejde med den statsejede, centrale adoptionsformidling i Bangkok.
NAB har på det seneste modtaget en del henvendelser fra forældre, som ikke har hørt om beslutningen eller forstår grundlaget for den, og det efterlader rum for spekulationer. For forældrene værdsætter behandlingen de og deres børn har fået af Pattaya Orphanage.
Kun positive oplevelser med Pattaya Orphanage
Lena og Claus Dragsbæk har adopteret Oliver Oak fra børnehjemmet. Ægteparret er blandt de, der undrer sig over, at DIA valgte at stoppe samarbejdet. De tænker, om det skyldes det gamle DanAdopts politik om kun at adoptere fra statsejede børnehjem havde vundet indpas i det nyoprettede DIA. De mener ikke, at det kan skyldes ‘kvaliteten’ af børn. For da Lena og Claus Dragsbæk adopterede Oliver, var han 3½ år gammel, og de oplevede en glad og tryg dreng, men han var naturligvis mærket af omvæltningen.
Oliver tog kun ganske få dage om at blive forholdsvis tryg ved sine nye forældre, som på ambassaden i Bangkok mødte et andet par, der netop havde adopteret en treårig pige fra gennem den centrale formidling. Ægteparret oplevede denne pige som apatisk og indelukket, hvilket Claus Dragsbæk bed mærke i, da han er uddannet folkeskolelærer og kender til børns trivsel. Begge forældre skynder sig dog at sige, at de godt ved, at børn ikke er ens, men de fandt alligevel forskellen påfaldende.
Lena og Claus Dragsbæk fremhæver også det høje serviceniveau, de oplevede ved at adoptere fra Pattaya Orphanage. I ventetiden på fire måneder fik ægteparret en del billeder og små videoklip af Oliver, hvilket gav dem vished om, at Oliver havde det godt. Endvidere kunne de sende ham en fotobog med billeder af dem selv og hans kommende hjem.
“Det vidner om, at der er brugt mange ressourcer og tankevirksomhed på adoptionsforløbet,” fortæller Lena Dragsbæk, som bliver suppleret af sin mand, “det var ikke bare noget, som skulle overstås. Hvert barn er rigtigt vigtigt for dem derude, og de sikrer, at man laver en god matchning”.
Annette Stage Madsen er meget enig med Lena og Claus Dragsbæk. Hun har sammen med sin mand fået to børn fra Pattaya Orphanage.
“Jeg synes, det er trist, at samarbejdet ophører. Vi valgte dengang Thailand, fordi vi ud fra billederne fra Pattaya Orphanage fornemmede, at det var et godt børnehjem. Vi fik meget fine beskrivelse af vores børn, dejlige billeder og følte os meget velkomne, da vi skulle hente dem”, fortæller Annette Stage Madsen, hvis to drenge er otte og 11.
Hun fortæller om to familier i deres omgangskreds, der ikke har oplevet samme serviceniveau fra den thailandske, statslige adoptionsformidling, som familien Stage Madsen fik fra Pattaya Orphange. Det var især forløbet op til afhentningen af børnene, som Annette Stage Madsen bider mærke i, selvom hun skulle vente i nogle måneder.
“Det kan lyde mærkeligt, men det var jo som en graviditet, hvor vi mentalt og praktisk kunne forberede os. Vi var også sammen med børnene i cirka ti dage inden den sidste samtale. Når man fik barn fra det statslige, var der kort ventetid før afrejse, og man var ikke længe sammen med børnene inden samtalen. Vi følte lidt mere tryghed med vores børn, fordi vi dog trods alt havde haft en del dage sammen,” forklarer Annette Stage Madsen.
Gode grunde til afslutningen af samarbejdet
Jeanette Larsen er direktør for Danish International Adoption, og hun fortæller, at der ikke har været med DIAs gode vilje, at samarbejdet er ophørt. Hun fremhæver, at der har været et godt og mangeårigt samarbejde, men årsagen til ophøret findes uden for DIA.
“Der er igennem de seneste år sket et væsentligt fald i antallet af ansøgere
til international adoption, og situationen er i dag, at vi mangler familier til
børn i flere lande. Det betyder dels, at vi har været nødt til at tilpasse
organisationen, men det har desværre også betydet, at DIA har måtte tilpasse
antallet af samarbejdspartnere”, forklarer Jeanette Larsen, der
fortsætter:
“Det skal understreges, at det har været en meget vanskelig beslutning at udfase et så godt og langvarigt samarbejde, som vi har haft med Pattaya, men når vi mangler familier, har det ikke muligt at fortsætte med to samarbejder i Thailand”.
Når valget er faldet den centrale, statsejede adoptionsformidling i Bangkok, skyldes det DIAs erfaringer gennem en årrække, at den centrale formidling råder over et større antal børn. Ifølge Jeanette Larsen har valget sikret de bedste muligheder for, at flest mulige familier fortsat kan adoptere fra Thailand.
Derudover fremhæver Jeanette Larsen ventetiden. Når en familie har accepteret deres barn og venter på at kunne hente deres lille ny, er ventetiden hos den centrale formidling på to-fire uger, mens forældre typisk skal vente op til seks måneder, hvis barnet kommer fra Pattaya Orphanage.
Jeanette Larsen forklarer, at oplevelsen i serviceniveauet kan skyldes, at Pattaya Orphanage sørger for at sende de vordende forældre supplerende oplysninger under sagsbehandlingsforløbet, fordi det er længere end hos den centrale formidling, men ellers afviser hun, at der er forskel på serviceniveauet.
DIAs direktør mener heller ikke, at man kan tale om en kvalitetsforskel, når det kommer til oplysningerne vedrørende børnene fra den centrale formidling og Pattaya Orphanage. Jeanette Larsen forklarer, at alle sager gennemgås af DIAs pædiatere, der udarbejder en lægelig erklæring om det enkelte barn. Endvidere gennemgår DIAs medarbejdere også barnets oplysninger såsom de sociale oplysninger og barnets vej til adoptionen.
“Det er altid svært at sammenligne børns oplysninger, da alle børn har deres egen historie, men det er generelt ikke vores erfaring, at der er forskel på vurderingen af børnene baseret på, hvilken institution børnene kommer fra”, fortæller Jeanette Larsen, der roser Pattaya Orphanage for at gøre meget for familierne og bevaringen af kontakten med børnene og deres forældre i Danmark.
Fra 1990 til 2017 er der adopteret flere end 260 børn til Danmark fra Pattaya Orphange ifølge børnehjemmet egne tal.